WRITERS BLOG POSTS

1 maart 2015

Beter leren schrijven? Da’s hard werken, and no free lunch

De tien regels van de Canadese schrijfster Margaret Atwood over de kunst van het romanschrijven lijken veel op de schrijftips die ik vorige week nog gaf in een training ‘nieuwsberichten schrijven voor intranet’. Alleen zegt Margaret het mooier. There’s no free lunch.

Zonder Twitter had ik nooit van het bestaan geweten van Maria Popova, schrijver, journalist en curious mind. Nu ben ik haar grootste fan. Op haar site Brain Pickings verzamelt ze namelijk tips, guidelines, beliefs, rules en learnings van de grote denkers, kunstenaars en schrijvers van deze aarde.

Legostukjes met kennis
De ambities van Maria Popova zijn niet misselijk. Haar site, zo legt ze uit, is een schatkist met stukjes Lego over kunst, wetenschap, psychologie, design, filosofie, politiek, antropologie, en veel meer. Door die Lego-stukjes te combineren met wat je al weet (dit is vrij vertaald, Maria spreekt van mental pool of resources), kom je tot sterkere, wijzere en diepere ideeën. Wie wil dat niet; gebruikmaken van en voortbouwen op de ideeën en inzichten van succesvolle mensen? Enige wat je hoeft te doen is Maria volgen.

Een paar van de ideeën die Maria in haar schatkist verzamelt
De filosofie van Bruce Lee,  liefdesbrieven van Nabokov, een essay van Oliver Sacks in de New York Times (hij had net gehoord dat hij niet lang meer te leven had), waarom telt februari meestal 28 dagen, de anatomie van een vlinder en Mozart over het creatieve proces.

Leren van schrijvers als Margaret Atwood
En dan de schrijvers! Van Zadie Smith krijg je rules, van John Steinbeck pointers en van de schrijvende reclameman David Ogilvie no-bullshit tips. De schatkist van Maria loopt over. Dat de 10 regels van Margaret Atwood niet over ‘broodschrijven’ gaan maar over de kunst van ‘romanschrijven’, doet aan de bruikbaarheid niets af, weet ik uit ervaring. Maar wat zegt de Booker Prize-winnares Margaret het mooi.

  • Ik: Loop je vast? Stop, ga terug naar het doel van je tekst, voor wie schrijf je, wat wil je bereiken. En pak het weer op.
    Margaret: Don’t sit down in the middle of the woods. If you’re lost (…) retrace your steps to where you went wrong. Then take the other road.
  • Ik: Laat je tekst altijd even liggen en altijd door iemand anders lezen.
    Margaret: You can never read your own book with the innocent anticipation that comes with that first delicious page of a new book, because you wrote the thing. You’ve been backstage. You’ve seen how the rabbits were smuggled into the hat.
  • Ik: Schrijven is hard werken.
    Margaret: You most likely need a thesaurus, a rudimentary grammar book, and a grip on reality. This latter means: there’s no free lunch. Writing is work.

Schrijven door lezen
Het is waar. Wie beter wil (leren) schrijven, moet hard werken. En vooral goed nadenken. Want aan goed schrijven, gaat goed denken vooraf. Wat ook bijdraagt, en dat staat niet in het rijtje van Margaret Atwood: lees! Door te lezen krijg je beter gevoel voor lekker lopende zinnen, ritme, tempo. Je leert er woorden bij en onbewust pik je weer wat spelling en grammatica mee. Gebruik wat je goed vindt in teksten van anderen. En dat is wel free.

 

natureanatomy_juliarothman5